Monitorowanie serwerów Linux i sieci
Poniższe przykłady to standardowo monitorowane przez nas punkty pracy systemu i sprzętu:
- dostępna przestrzeń dyskowa na wybranych partycjach
- dostępna pamięć podręczna RAM
- parametry systemu SMART (stan dysku twardego)
- liczba zalogowanych użytkowników
- czas oczekiwania na odpowiedź ping
- liczba działających procesów
- synchronizacja czasu serwera NTP
- czas odpowiedzi serwera www HTTP / HTTPS
- status (200/301) odpowiedzi serwera www HTTP / HTTPS
- status odpowiedzi serwera pocztowego SMTP, POP3, IMAP
- stan macierzy RAID (mdadm, Adaptec)
- dostępność zarządzania IPMI / KVM
- wpisanie IP serwera na listach RBL
Należy zaznaczyć, że monitorowany może być praktycznie każdy dowolny parametr serwera, sklepu internetowego czy firmowej strony www. Zależy to wyłącznie od potrzeb i charakteru pracy usług oraz oczekiwań Klienta. Naszym systemem monitorowania jest Nagios. Każda zmiana stanu któregokolwiek ze sprawdzanych parametrów jest natychmiast weryfikowana i w razie potrzeby, zgłaszana poprzez sms/push do dyżurującego administratora serwera Linux.
Monitorowanie obciążenia serwera Linux to podstawa sprawnego działania całego systemu i uruchomionych usług, jak sklep internetowy czy strona www firmy. Wszystko w myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć – to zdecydowanie bardziej ekonomiczne i opłacalne dla biznesu podejście. W przypadku organizacji pracy każdej firmy jest to niezwykle ważne. Dzięki temu unikniesz całej masy kłopotów technicznych, które potrafią sparaliżować cały system. Niedziałająca skrzynka mejlowa, czy odłączenie serwerowni od internetu to najmniejsze problemy. Postaw na całodobowe wsparcie i maksymalną wydajność administrowanych serwerów Linux oraz sieci.